علمی و آموزشی, عمومی

در رانندگی با ماشین صفر چیکار باید کنم؟

در رانندگی با ماشین صفر چیکار باید کنم؟

در رانندگی با ماشین صفر چیکار باید کنم؟

برای شروع استفاده از خودرو نو یا به اصطلاح صفر کیلومتر، باید به نکاتی توجه کرد تا در بلند مدت عملکرد و عمر مفید قطعات و بخش های مختلف خودرو را افزایش داد.

در فرآیند تحویل خودروی نو به مشتریان بازدید های لازم مطابق دستور العمل های فنی صورت میگیرد. این مجموعه بازدید ها تضمین کننده کارکرد صحیح کلیه قسمت های یک خودرو و آمادگی ۱۰۰ درصدی تحویل خودرو به مشتری و استفاده آنی از آن است.

اما در عین حال لازم است در زمان تحویل خودرو نو به نکاتی توجه کرد و در پیمایش روزهای اولیه رفتار رانندگی خاصی را جهت آماده
کردن خودرو برای پیمایش های طولانی تر در آینده انجام داد. این کار اصطلاحا آب بندی نام دارد.

آب بندی خودرو جهت آماده سازی و هماهنگ کردن کلیه قسمت های خودرو خصوصا موتور و گیربکس صورت میگیرد، فرآیندی که نهایتا منجر به عملکرد بهتر و افزایش طول عمر مفید قطعات و همچنین کاهش هزینه تعمیر و نگهداری خودرو خواهد شد.

 

در رانندگی با ماشین صفر چیکار باید کنم؟

 

رانندگی با سرعت حداکثری و بالا ۱۰۰ کیلومتر در ساعت ممنوع!

به خاطر داشته باشید قطعات موتور کاملا نو هستند. هر چند در کارخانه تست های اولیه بر روی موتور جهت تست کارکرد صحیح انجام شده است، اما به دلیل تازگی قطعات تولید شده، قطعات دارای منافذ و سوراخ های بسیار ریز و میکروسکوپی هستند که نیازمند کارکرد آرام در سرعت و دور پایین هستند تا در یک فرآیندی آرام به شکل مناسبی جهت کارکرد طولانی به آمادگی لازم برسند.

این مهم بیشتر در دیواره داخلی سیلندرها، رینگ های پیستون، میل لنگ و دیگر قطعات داخلی مهم و از جمله مجموعه گیربکس اتفاق می افتد.

 

نحوه رانندگی در ۱۰۰۰ تا ۱۵۰۰ کیلومتر اول

سرعت خودرو را میتوان به طور کاملا  تدریجی به حداکثر برسانید و سپس به طور تدریجی کاهش دهید. دور موتور میتواند به طور تدریجی تا حداکثر ظرفیت مجاز خود افزایش یابد. توجه داشته باشید دور موتور مجاز برای لحظات بسیار کوتاهی ۶۰۰۰ دور بر دقیقه (Min/r (میباشد.

اگر از حالت دستی گیربکس استفاده میکنید، بلافاصله قبل از رسیدن آمپر دور سنج به ناحیه قرمز رنگ، دنده را به یک عدد بالاتر یا به اصطلاح سبک تر تغیر دهید.

در زمان آب بندی یا اصولا در حالت کلی نباید دور موتور خیلی پایین باشد و باید از دنده با دور موتور متناسب استفاده کنید. وقتی که موتور سرد است دور موتور را چه در حالت دنده خلاص و چه در سایر دنده ها به حداکثر نرسانید.

تایر ها نیز نیازمند دوره آب بندی کوتاهی هستند. ترمزها در ۳۰۰ کیلومتر ابتدایی نمیتوانند اصطحکاک مطلوبی را ایجاد کنند و لازم است شما پدال ترمز را به خوبی فشار دهید تا اصطحکاک افزایش یافته و قابلیت ترمز بهتر شود.این حالت پس از هر بار تعویض لنت های ترمز نیز باید انجام شود.

روغن موتور مورد استفاده در هر خودرو از نوع خاصی است به همین دلیل باید در انتخاب نوع روغن موتور برای خودرو دقت کرد. این نکته را هم در نظر بگیرید که روغن موتور پس از طی مسافت مشخص باید تعویض شود و این مسافت به نوع روغن و نیز خودرو شما بستگی دارد. یک مورد مهم دیگر، استفاده از روغن موتور اصلی است چرا که این روزها روغن موتورهای تقلبی و نامرغوب به وفور در بازار یافت می‌شود. 

 

تمیز بودن انژکتور یکی از عوامل موثر در عملکرد خودرو است که شست و شوی آن بر عهده تعمیرکار متخصص است. در صورت افت عملکرد خودرو، این مورد را با تعمیرکار معتمد خود حتما مطرح کنید.

 

مجموعه این نکات کمک میکند تا خودرو شما در دراز مدت عملکرد بهتری داشته باشد و هزینه های تعمیر و نگهداری آن کاهش یابد.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *