علمی و آموزشی

علائم خرابی ترموستات خودرو

علائم خرابی ترموستات خودرو

علائم خرابی ترموستات خودرو

ترموستات خودرو (Thermostat) بین موتور و رادیاتور قرار دارد. هنگامی که دمای آب پایین است، آب را مسدود کرده و از گردش آن جلوگیری می کند.

بنابراین، هنگامی که خودرو را برای اولین بار در صبح روشن میکنید، موتور در اسرع وقت به دمای کار می رسد. هنگامی که دمای موتور به حد لازم می رسد، ترموستات باز می شود تا بیش از حد گرم نشود و آب در سیستم خنک کننده شروع به گردش کند و به این ترتیب ترموستات به کار خود ادامه می دهد.

حتی اگر ترموستات باز شود و آب در گردش باشد، با افزایش مجدد دما، سنسور حرارت، وضعیت را تشخیص داده و فن را روشن می کند.

ترموستات خودرو چیست و چگونه کار می کند؟

ترموستات خودرو در واقع یک سوئیچ است که می تواند دمای آب موتور را در سطح مطلوبی ثابت نگه دارد و از متعادل بودن دمای حرارت موتور اطمینان حاصل میکند. تا زمانی که موتور کار می کند، پمپ گردش موتور دائما در داخل موتور و سیستم خنک کننده می چرخد و از گرم شدن بیش از حد دما جلوگیری می کند. با این حال، هنگامی که خودرو را برای اولین بار روشن می کنید، این روند حتی با وجود سرد بودن آب ادامه می یابد. برای اینکه موتور به دمای کارکرد استاندارد برسد.

 

ترموستات ماشین چیست؟

ترموستات ماشین یکی از اجزای اصلی سیستم خنک کننده موتور است که از گرم شدن و سرد شدن بیش از حد موتور جلوگیری می‌کند. سیستم خنک کننده موتور با مایع خنک کننده (ضد یخ) پر شده است و از طریق رادیاتور به یک حلقه متصل می‌شود. مایع خنک کننده از طریق موتور جریان پیدا کرده و وظیفه جذب گرما و ارسال آن به رادیاتور را بر عهده دارد. وظیفه ترموستات در واقع تنظیم دمای مایع خنک کننده میان موتور و رادیاتور است که نقش بسیار مهمی را در عملکرد بهینه و صحیح موتور ایفا می‌کند.

سوالی که ممکن است برایتان پیش آمده باشد این است که ترموستات ماشین کجا قرار دارد و اندازه آن چقدر است؟ در پاسخ به این سوال رایج و پرتکرار باید بگوییم ترموستات قطعه‌ای کوچک است که در کف دست جا می‌‌شود و بین موتور و رادیاتور قرار می‌گیرد.

دمای کارکرد معمولی یک موتور بین 90 الی 105 درجه سانتی گراد است. وظیفه ترموستات ماشین کمک به گرم شدن سریع‌تر موتور و حفظ دمای آن در حد نرمال و بالاتر از میزان حداقلی دما (90 درجه سانتی گراد) است.

ساختار ترموستات خودرو

ترموستات ها با توجه به مدل و برند خود و همچنین مدل خودرو دارای تفاوت های فیزیکی هستند، اما عملکرد همه آن ها یکسان است. در برخی از وسایل نقلیه، دمای آب در ۸۹ درجه باز می شود، در حالی که در برخی دیگر در ۷۵ درجه باز می شود.

اما به طور کلی، نحوه عملکرد یکسان است. ترموستات همواره با ساختار مشابهی در همه خودروها ساخته شده و هیچ قطعه دیگری بر روی آن استفاده نشده است. ترموستات خودرو به طور کلی از مواد زرد رنگی تولید می شود. جیوه موجود در وسط آن با افزایش دما شروع به انبساط کرده و شیر را در انتها فشار می دهد و در نتیجه اجازه عبور آب را می دهد.

 

علائم خرابی ترموستات خودرو

 

انواع ترموستات خودرو

ترموستات دارای انواع مختلفی است که با توجه به نوع خودرو و میزان حساسیت آن به تغییرات دمایی انتخاب می‌شود. انواع ترموستات ماشین شامل موارد زیر می‌شود:

ترموستات الکترومکانیکی

ترموستات الکترومکانیکی یکی از پرکاربردترین انواع ترموستات است که دارای دو نوع حسگر دما است. یک حسگر بر اساس انبساط مایع و دیگری بر اساس انبساط فلز و از طریق فرمان حسگر حرارتی موجب قطع شدن و یا وصل شدن مدار الکتریکی می‌شود.

زمانی که دمای موتور از اندازه استاندارد خارج شود، این ترموستات مداربرقی دستگاه را قطع می‌کند و زمانی که دما چندین درجه تغییر پیدا کرد، مجددا مدار را وصل کرده و دستگاه را راه اندازی می‌کند. این نوع ترموستات ماشین دارای طول عمر بالایی است.

ترموستات الکترونیکی

ترموستات الکترونیکی نیز یکی دیگر از انواع رایج ترموستات اتومبیل است که حسگرهای دمایی آن سیگنال‌های مربوط به تغییرات دمایی را از طریق جریان الکتریکی به یک رله مینیاتوری می‌فرستد. این رله با توجه به سیگنال‌های دریافتی از سوی حسگرها، سوپاپ‌ها را باز و یا بسته می‌کند تا دمای موتور را متعادل نگه دارد.

ترموستات مومی

ترموستات مومی دارای یک موم حساس به دما است که در محفظه داخلی آن قرار دارد و با تغییرات دما به حالت منبسط و یا منقبض درمی‌آید. باز و یا بسته شدن سوپاپ ترموستات ماشین نیز به حالت این موم بستگی دارد و در زمان تغییرات دمایی شدید به سرعت وارد عمل می‌شود.

ترموستات فانوسی

مدل فانوسی نیز یکی از انواع قدیمی ترموستات است که اکنون دیگر مورد استفاده قرار نمی‌گیرد و جای خود را به انواع مکانیکی و الکترومکانیکی داده است. ترموستات فانوسی در محفظه خود دارای الکل بوده که انبساط و انقباض آن موجب باز و یا بسته شدن سوپاپ ترموستات می‌شود. این نوع ترموستات از دقت بالا و کافی برخوردار نبوده و در زمان مناسب نیز نسبت به تغییرات دمایی واکنش نشان نمی‌دهد. از این گذشته نیز وجود الکل در محفظه آن چندان ایمن نیست و به همین دلیل اکنون دیگر در هیچ اتومبیلی نصب نمی‌شود.

 

اجزای ترموستات ماشین

ترموستات ماشین همان قطعه به ظاهر کوچک 5 سانتی اما کاربردی، برای انجام وظیفه خود که کنترل دمای موتور اتومبیل است به اجزای مختلفی نیاز دارد. اجزای ترموستات ماشین شامل موارد زیر می‌شود:

  • سوپاپ
  • حلقه مسدود شونده
  • سیلندر بازشونده
  • فنر
  • سوپاپ فرعی

تمامی این قطعات در کنار یکدیگر موجب عملکرد صحیح و به موقع ترموستات می‌شوند و نقص فنی در هر یک از آنها باعث ایجاد اختلال در عملکرد ترموستات خواهد شد. بنابراین همیشه باید از سالم بودن این قطعه بسیار مهم در اتومبیل خود اطمینان حاصل کنید و مرتبا آن را چک نمایید.

 

علائم خرابی ترموستات خودرو

همانطور که اشاره کردیم ترموستات ماشین یکی از قطعات داخلی مهم آن است که وظیفه متعادل سازی دمای موتور خودرو را بر عهده دارد. این قطعه نیز مانند سایر قطعات اتومبیل دچار فرسودگی و نقص فنی می‌شود که خرابی آن دارای برخی نشانه‌های مشخص است که با دانستن آنها می‌توانید خیلی سریع متوجه وجود مشکل در ترموستات ماشین خود شوید. برخی از نشانه‌های رایج خرابی ترموستات اتومبیل شامل موارد زیر است:

عملکرد ضعیف موتور

عملکرد ضعیف موتور یکی از نشانه‌های آشکار خرابی ترموستات است زیرا اگر ترموستات به درستی کار نکند، موتور راهی برای خنک کردن خود ندارد. بنابراین هنگامی که ترموستات دچار مشکل باشد، متوجه افت عملکرد و ضعیف شدن موتور اتومبیل خود خواهید بود. افزایش مصرف سوخت نیز یکی از واضح‌ترین نشانه‌های خرابی سیستم خنک‌ کننده اتومبیل است.

گرم و سرد شدن بیش از حد موتور

ترموستات به عنوان یکی از قطعات اصلی که وظیفه کنترل دمای داخل موتور را بر عهده دارد، اگر به درستی کار نکند موجب خارج شدن سوپاپ آن از محدوده اصلی می‌شود. اگر سوپاپ ترموستات در حالت «باز» گیر کند، مایع خنک کننده به طور مداوم در موتور جریان پیدا می‌کند که این امر می تواند موتور را از رسیدن به دمای کارکرد مطلوب خود باز دارد و قدرت آن را نیز کاهش دهد.

از طرفی دیگر اگر موتور اتومبیل بیش از حد گرم شود، موجب بسته شدن ترموستات خواهد شد و اجازه نمی‌دهد که دمای بالای موتور توسط ترموستات پایین بیاید و در نهایت در رادیاتور خنک شود. در این وضعیت اصطلاحا موتور اتومبیل جوش می‌آورد و دچار گرم شدن بیش از حد می‌شود که بسیار خطرناک است. در زمان جوش آوردن و یا کاهش دمای بیش از حد موتور، اولین چیزی که باید چک کنید ترموستات ماشین است.

نوسان دمای موتور

یکی دیگر از علائم مرتبط با دما، نوسانات دمای موتور است. اگر متوجه شدید که دما دائما از گرم به سرد (یا برعکس) تغییر پیدا می‌کند، احتمالا به خراب بودن ترموستات مربوط می‌شود. اگر ترموستات آن طور که باید باز و یا بسته نشود، مایع خنک کننده‌ای که از موتور خارج می‌شود دیگر قابل تنظیم نخواهد بود. تکرار این فرآیند سیستم را گیج می‌کند و موجب نمایش دمای نادرست می‌شود.

نشتی مایع خنک کننده

یکی دیگر از نشانه‌های خرابی ترموستات ماشین مشاهده مایع نارنجی یا سبز رنگ در زیر ماشین است. هنگامی که مایع خنک کننده موتور از سوپاپ خارج نشود، موجب آسیب رسیدن به شیلنگ‌های اطراف و نشتی آنها خواهد شد. اگر نشتی مایع خنک کننده با هر یک از نشانه‌های دیگر خرابی ترموستات همراه باشد، به احتمال زیاد این قطعه دچار آسیب شده و باید تعمیر شود.

 

خطاهای ترموستات خودرو

با اینکه یکی از قسمت های ساده ی خودرو است، اما در صورت خرابی می تواند آسیب های جدی به همراه داشته باشد. بنابراین اصالت کالا و اصالت لوازم یدکی خودرو بسیار حائز اهمیت است و بایستی با دقت و وسواس بالایی انتخاب شود. برای انتخاب و خرید باکیفیت ترین انواع ترموستات اصلی و شرکتی می توانید به فروشگاه اینترنتی مولتی یدک مراجعه نمایید همکاران ما آماده خدمت رسانی به شما عزیزان می باشند.

۱- ترموستات همیشه باز: زمانی که موتور را برای اولین بار روشن می کنید، موتور باید در اسرع وقت به دمای نرمال عملکرد (۸۹ درجه) برسد. وقتی ترموستات باز می ماند، نمی توان به دمای نرمال رسید، زیرا آب موتور به طور مداوم در بین موتور و رادیاتور در حال گردش است. در این حالت، خودرو عملکرد پایینی خواهد داشت و سوخت بیشتری مصرف می کند. علاوه بر این، اگر زمستان باشد، بخاری به طور کامل گرم نمی شود.

در گذشته، ترموستات ها در تابستان از اتومبیل برداشته می شدند تا بیش از حد گرم نشود. شاید حتی شنیده باشید که ترموستات تابستانی و زمستانی وجود داشته است! در تابستان برای جلوگیری از گرم شدن بیش از حد، ترموستاتی کم باز شونده، و در زمستان ترموستاتی با دهانه بالا نصب می شد تا ماشین به راحتی گرم شود. در خودروهای امروزی نیازی به چنین چیزی نیست و کارخانه ها تنها یک نوع ترموستات با درجه استاندارد تولید می کنند.

۲- ترموستات بسته می ماند: می توان گفت که بسته ماندن ترموستات خودرو در تمام مدت خطرناک ترین وضعیت است. زیرا اگر زود تشخیص داده نشود، می تواند آسیب بزرگی به موتور وارد کند. اگر ترموستات به میزان لازم باز نشود، دما همچنان افزایش می یابد زیرا آب موتور به رادیاتور نمی رود و سرد نمی شود. ترموستات باید باز باشد تا گردش استاندارد آب و دمای حرارت مطلوب اتفاق بیفتد.

۳- تاخیر در باز شدن ترموستات: خودروسازان درجه باز شدن ترموستات را بین ۷۵ تا ۸۹ درجه تعیین می کنند، هرچند که این فاکتور بر اساس مارک ترموستات و مدل خودرو متفاوت است. به عنوان مثال، اگر ترموستات، که باید در ۸۵ درجه باز شود، در ۹۵ درجه باز شود، دمای نرمال موتور، از حد استاندارد تجاوز می کند و این به موتور آسیب می رساند.

 

نحوه چک کردن ترموستات

خوشبختانه چک کردن سلامت ترموستات ماشین کار سخت و پیچیده‌ای نیست و هر شخصی می‌تواند به تنهایی این کار را انجام دهد. برای بررسی وضعیت ترموستات ابتدا موتور اتومبیل را روشن کنید و بگذارید یک یا دو دقیقه در همان حالت بماند. پس از آن درپوش رادیاتور را بردارید و به داخل آن نگاه کنید تا ببینید آیا مایع خنک کننده در جریان است یا خیر.

در این مرحله، موتور نباید آنقدر داغ شود که نیازی به مایع خنک‌ کننده داشته باشد؛ بنابراین اگر مایع خنک کننده را مشاهده کردید، احتمالا دریچه باز مانده است. احتمال دیگری که وجود دارد این است که دریچه بسته شده باشد.

برای بررسی این موضوع اجازه دهید موتور کمی گرم شود تا به دمای عملیاتی مطلوب خود برسد؛ سپس چک کنید که آیا مایع خنک کننده جریان دارد یا خیر. اگر مایع خنک کننده را مشاهده نکردید باید میزان آن با مقدار نمایش داده شده بر روی صفحه کیلومتر ماشین مطابقت داشته باشد که در غیر این صورت باید به عدم عملکرد صحیح ترموستات ماشین خود شک کنید.

 

فروشگاه اینترنتی مولتی یدک با ارائه ترموستات های اصلی و شرکتی تمامی خودرو ها با بهترین قیمت آماده خدمت رسانی به شما عزیزان در سراسر ایران می باشد.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *