علمی و آموزشی

نشانه های خرابی استارت ماشین

نشانه های خرابی استارت ماشین

نشانه های خرابی استارت ماشین

استارت خودرو یکی از قطعات راه انداز و در عین حال حائز اهمیت سیستم برق خودرو به شمار می رود. وظیفه اصلی این قطعه به گردش درآوردن پیشرانه، به منظور روشن شدن خودرو می باشد. به عبارت دیگر، استارت های خودرو، مدل پیشرفته و به روز شده هندل های قدیمی وسایل نقلیه اولیه بوده که فرآیند روشن شدن موتور خودرو را اجرایی می نمایند. همچنین، استارت وسیله نقلیه به عنوان یک موتور الکتریکی، موجب تبدیل انرژی الکتریکی به انرژی مکانیکی می شود.

 

سیستم استارت خودرو چه کاری انجام می‌دهد؟

اگر بخواهیم به شکل خلاصه بگوییم که استارت خودرو چه کاری انجام می‌دهد باید بگوییم که این قطعه اتومبیل‌ها یک نوع موتور الکتریکی است که انرژی الکتریکی را تبدیل به انرژی مکانیکی می‌کند. وظیفه این قطعه هم در بیان ساده، روشن کردن موتور اتومبیل است. یعنی در حقیقت ما برق را از باتری اتومبیل به استارت می‌دهیم و استارت این برق را تبدیل به انرژی مکانیکی کرده و به محور موتور یا همان میل‌لنگ منتقل می‌کند. حرکت میل‌لنگ هم باعث می‌شود که یک سیکل احتراق در موتور صورت بگیرد و موتور روشن شود.

نکته فنی ماجرا این است که موتورهای امروزی خودروها برای شروع فعالیت باید به حداقل ۱۰۰ دور در دقیقه برسند. بعد از آن موتورها می‌توانند به طور اتوماتیک به فعالیت خود ادامه دهند و در حقیقت ما می‌گوییم که موتور روشن شده است. وقتی ما سوییچ را در کابین اتومبیل می‌چرخانیم در واقع برق را به سیستم استارت می‌رسانیم و آن را به حرکت در می‌آوریم تا این سیستم، موتور را به ۱۰۰ دور در دقیقه برساند، آن‌وقت اتومبیل روشن می‌شود. شاید به نظر برسد که استارت یک موتور الکتریکی ساده است، اما اگر همین سیستم به ظاهر ساده درست کار نکند یا دچار خرابی شود اتومبیل شما به هیچ‌وجه به حرکت درنمی‌آید. موقعیت مکانی استارت هم معمولا پشت و کنار موتور اتومبیل است. به هر حال باید حرکت «دنده استارت» بلافاصله به میل‌لنگ منتقل و موتور خودرو روشن شود.

 

نشانه های خرابی استارت ماشین

طرز کار  استارت خودرو چگونه است؟

استارت ماشین با تبدیل نیروی برق به انرژی مکانیکی، انرژی تبدیل شده را به میل لنگ یا محور موتور انتقال می دهد. در نتیجه حرکت میل لنگ، سیکل احتراق پیشرانه صورت گرفته و موتور ماشین روشن می شود.

به منظور تکمیل شدن سیکل احتراق و متعاقب آن، روشن شدن موتور خودرو، به ویژه در خودروهای امروزی، می بایست دور موتور به 100 دور در دقیقه برسد. پس از این فرآیند پیشرانه به صورت خودکار فعالیت خود را ادامه می دهد. به عبارت ساده تر، با چرخاندن سوئیچ خودرو، انرژی الکتریکی تولید شده به وسیله باتری به قسمت استارت منتقل شده و در نتیجه آن، شاهد روشن شدن خودرو خواهیم بود.

اگرچه پروسه استارت خوردن موتورهای الکتریکی ساده و راحت به نظر می رسد، اما بروز هرگونه اختلال و ایراد در سیستم استارت، روشن نشدن پیشرانه و عدم حرکت خودرو را به دنبال دارد. به طور معمول، موقعیت قرارگیری و نصب استارت ماشین در پشت پیشرانه خودرو واقع شده است.

 

توقف ۱۰ ثانیه ای برای شروع استارت خودرو

شاید بارها شنیده باشید ایا لازم است قبل از استارت خودرو سوئیچ را به مدت ۱۰ثانیه در حالت باز گذاشته و سپس نسبت به استارت خودرو اقدام نمائیم؟

به دلایل زیر پیشنهاد می گردد این نکته در مواقعی که خودرو سرد بوده و چند ساعتی از خاموش شدن موتور می گذرد رعایت گردد:

۱-اگر دقت کنیم پس از بازکردن سوئیچ صدائی از پمپ بنزین شنیده می شود که نشان دهنده ارسال سوخت به سمت انژکتورها می باشد وپس از چند ثانیه این صدا قطع میگردد.این قطع شدن صدا نشان دهنده پرشدن مسیرهای سوخت از بنزین ازپمپ به انژکتور است و فشار اولیه مناسبی برای پاشش سوخت توسط انژکتورها فراهم می گردد.

در مواقعی که خودرو سرد است برای زود روشن شدن خودرو; استپر موتور دریچه گاز را بسته تا میزان بیشتری سوخت برای شروع احتراق مصرف گردد. که پر شدن مسیرهای سوخت و ایجاد یک فشار اولیه کمک به سزائی برای زود روشن شدن خودرو دارد.در اصطلاح موتور با تک استارت روشن شود.

2-در این چند ثانیه فرصتی به ECU خودرو خود داده تا کلیه مدارها و قطعات برقی و سنسورها را چک کرده و از به وجود امدن error در سیستم خوداری نمائید.این خطاها در زمان تداخل چک کردن سیستم توسط ecu و استارت زدن خودرو احتمال به وجود امدن ان بیشتر است.

۳-در این چند ثانیه راننده فرصت خواهد داشت که صفحه نشان دهنده امپرها را ببیند و در صورت معیوب بودن و روشن نشدن یکی از چراغهای اعلان خطر نسبت به رفع ایراد اقدام نمائید. چون تست سالم بودن این علائم توسط راننده فقط در زمانی که سوئیچ باز است و موتور استارت نخورده امکان پذیر است.

شاید دوستی بپرسد که من مورد فوق را رعایت نمی کنم و تا به حال هم با مشکلی مواجه نشده ام.آری هر روز قرار نیست اتفاقی بیافتد.این یک نکته پیشگیرانه است که در درازمدت تاثیر مثبت خود را خواهد گذاشت.وجود error در سیستم باعث بالارفتن مصرف سوخت-کاهش شتاب-بالارفتن مواد الاینده-و تاثیر منفی بر روی کلیه سنسورهای اصلی خواهد گذاشت.

نشانه های خرابی استارت ماشین

روشن نشدن – استارت نخوردن موتور

در صورتیکه خودرو شما استارت نخورد علت می تواند یکی از موارد زیر باشد:
۱-باتری تمام شده (دشارژ شده، یا خالی شده، یا خراب شده).
۲-سیم کشی استارت یا سوئیچ قطع شده.
۳-خرابی استارت، یا سیم کشی و اتصالات.

۴-موتور قفل شده: امکان دارد که یاتاقان های میل لنگ یا شاتون ها چسبیده باشند، یا اینکه دنده استارت شکسته و لای فلایویل رفته باشد.
۵- خراب شدن سلکتورگیربکس. در خودروهای اتومات، خراب شدن سلکتور گیربکس اتوماتیک، می تواند باعث استارت نخوردن خودرو شود.

برای تشخیص نشانه های خرابی استارت ماشین، به ترتیب زیر عمل می کنیم:

۱-برای تشخیص سلامت باتری، به ولت متر نیاز دارید، در صورتیکه دسترسی به ولت متر نداشتید، چراغ های جلوی ماشین را روشن کنید و نور بالا بزنید، اگر باتری شما سالم باشد، باید نور چراغ ها عادی باشند.

۲-اگر لحظه چرخاندن سوئیچ برای استارت زدن، چراغ های پشت آمپر روشن می شوند و صدایی هرچند خفیف می شنوید، موضوع قطع شدن سیم کشی استارت منتفی است. اگر چراغ های پشت آمپر یک لحظه خاموش می شوند و صدای” تق” می شنوید، احتمالا علت استارت نخوردن، خرابی موتور استارتریا سیم کشی استارتر است.

۳-در صورتیکه هیچکدام از حالات قبل وجود نداشت، یعنی باتری، استارتر و سیم کشی آن سالم بودند، احتمالا موتور ماشین قفل کرده است. برای پی بردن به این موضوع، (فقط برای گیربکس دنده ای، نه اتومات) دنده را در وضعیت ۵ قرار داده و ماشین را هل دهید، اگر ماشین حرکت کرد، یعنی موتور قفل نیست، ولی اگر حرکت نکرد، یعنی موتور شما قفل شده است.

4- گیربکس های اتوماتیک به گونه ای طراحی شده اند که وقتی دسته دنده (Lever) در وضعیت R، یا D باشد، موتور استارت نمی خورد. در صورت خرابی سلکتور گیربکس اتوماتیک، پیام وضعیت گیربکس به درستی به ECU ارسال نشده و خودرو استارت نمی خورد.

معرفی بخش‌های اصلی استارت خودرو

استارت‌های رایج و معمول از دو قسمت اصلی تشکیل شده است؛

-اتوماتیک استارت

-موتور استارت

اتوماتیک استارت همان استوانه کوچک‌تری است که روی استوانه بزرگ‌تر که همان موتور استارت محسوب می‌شود قرار گرفته. برق باتری به بخش اتوماتیک منتقل می‌شود و در حقیقت اتوماتیک استارت، محل اتصال و رابط برق مستقیم باتری و موتور استارت است. کار دوم بخش اتوماتیک هم این است که دنده استارت را هنگام استارت زدن به جلو می‌برد تا با فلایول (همان چرخ طیار یا لنگر که روی میل‌لنگ است) درگیر کند و آن را به چرخش درآورد.

استارت برای عمل کردن برق بسیار زیادی از باتری می‌کشد یا مصرف می‌کند که حدود ۵۰ تا ۱۵۰ آمپر است. جریان ضعیف باتری باید از یک رله یا کنتاکتور عبور کند و تبدیل به یک جریان بالا شود تا بتواند مورد استفاده موتور استارت قرار گیرد. این اتفاق در بخش اتوماتیک استارت می‌افتد. همزمان با این اتفاق، در اتوماتیک استارت یک اهرم دوشاخه وجود دارد که این اهرم، دنده استارت را به جلو هل می‌دهد تا با فلایول درگیر شود. اتوماتیک استارت بین باتری و موتور استارت قرار دارد و در حقیقت با کنتاکتور که در بخش اتوماتیک استارت قرار دارد، برق میان باتری و موتور استارت وصل یا قطع می‌شود.

همانطور که گفته شد، ساختمان استارت چیزی جز آهنربا و سیم‌پیچ نیست. آهنربا هم این طور نیست که ثابت باشد. در حقیقت یک هسته آهنی یا بالشتک است که سیم‌پیچی دور آن پیچیده شده و با عبور جریان برق از داخل آن، این بالشتک‌ها یا هسته‌‌های آهنی تبدیل به آهنربا می‌شوند.

 

آشنایی با اجزا و کارکرد موتور استارت خودرو

اجزای تشکیل دهنده موتور استارت عبارتند از؛

  • پوسته اصلی
  • بالشتک‌ها: هسته‌های آهنی و سیم‌پیچ‌ها
  • پیچ اتصال بالشتک به پوسته
  • زغال‌ها
  • فنر و پایه نگهدارنده زغال
  • جازغالی پلاستیکی
  • آرمیچر
  • کلکتور آرمیچر (مجموعه لامل‌ها)
  • سیم‌پیچ‌های آرمیچر
  • هسته آرمیچر
  • شافت آرمیچر
  • دنده استارت
  • کلاچ

پوسته اصلی موتور استارت از استوانه فولادی تشکیل شده است که قطعات داخل آن قرار دارند. به طور کلی قطعات داخل موتور استارت از دو قسمت اصلی تشکیل شده که شامل بالشتک‌ها و آرمیچر است. بالشتک‌ها که معمولا شامل ۴ باشتک است با پیچ‌هایی به پوسته اصلی وصل شده‌اند. هر بالشتک‌ها از یک هسته آهنی (کفشک) و سیم‌پیچی به دور آن تشکیل شده است.

نشانه های خرابی استارت ماشین

نشانه های خرابی استارت ماشین

اجزاء استارت

استارت خودرو چگونه کار میکند؟|ولتاژ باتری نمایندگی_صبا_باتری_مازندران,نمایندگی_سپاهان_باتری_مازندران,نمایندگی_باتری_مازندران

پوسته استارت

پوسته استارت تشکیل شده است از یک استوانه که همان پوسته اصلی است، از جنس فولاد ساخته شده است.

بالشتک‌ها

چهار عدد بالشتک که از جنس فولاد است. درون پوسته نصب می‌شود که بایستی حوزه مغناطیسی در اطراف آنها ایجاد شود.

سیم پیچ

یک حلقه سیم پیچ به دور بالشتک‌ها پیچیده می‌شود. هر استارت دارای ۴ حلقه سیم پیچ است. با کمک بالشتک و نیروی الکتریکی، وظیفه ایجاد حوزه مغناطیسی را به عهده دارند.

اتوماتیک

اتوماتیک استارت بوبینی است که دارای دو سیم پیچ کشنده و نگهدارنده است. اتوماتیک به شکل استوانه کوچک بوده که در قسمت درپوش جلویی و بر روی پوسته اصلی استارت قرار دارد. منتقل کردن جریان الکتریسیته به سیم پیچ مخصوص بالشتک و جلو بردن دنده استارت برای درگیری با فلایول را می توان از مهم ترین وظایف این قطعه برشمرد.

وظایف اتوماتیک استارت

اتصال برق مستقیم باتری جهت استارت و جلو لردن دنده استارت جهت درگیری با فلایویل دو وظیفه مهم اتوماتیک استارت است.

با توجه به آن که برق مصرفی استارت در حدود 50 الی 150 آمپر می باشد و راه اندازی آن یک سوئیچ ظریف می باشد. نیاز است از یک رله یا کنتاکتور استفاده می شود که این کار بر عهده اتوماتیک استارت می باشد. همچنین اتوماتیک استارت با استفاده از اهرم دو شاخه، دنده استارت را به سمت جلو هدایت می کند.

دنده استارت

این قطعه بر روی شفت آرمیچر و روی مارپیچ شفت آرمیچر قرار دارد. تنها در یک جهت خلاص و در جهت مخالف درگیر می‌شود. وظیفه این قطعه انتقال نیروی گردشی مکانیکی از آرمیچر به دنده فلایویل و چرخاندن فلایویل است.

آرمیچر

این قطعه در مرکز شفت خود دارای پره‌های چک است که سیم پیچ در داخل این هسته پیچیده شده و دو سر سیم پیچ به کالکتور متصل به سر شفت وصل است. وظیفه این قطعه ایجاد حوزه مخالف حوزه بالشتک است. در این زمان قطب‌های هم نام همدیگر را می‌رانند و باعث چرخش آرمیچر می‌شود.

زغال استارت

قطعه زغال استارت از ترکیباتی نظیر درصد بسیار کمی مس و کربن نرم ساخته می شود. این قطعه به منظور ایجاد حوزه مغناطیسی، جریان برق را به کالکتور آرمیچر می رساند. در ساختمان استارت همانند دینام به تعداد بالشتک ها زغال از جنس مس گرافیت دار وجود دارد.

طرز قرار گرفتن زغال ها در موتور استارت

زغال ها یک در میان منفی و مثبت هستند یعنی زغال های مثبت با بدنه عایق بندی شده و زغال های منفی عایق بندی نبوده و اتصال به بدنه دارند. طول زغال را به وسیله کولیس اندازه گیری می کنند. اگر طول زغال ها به نیم سانت برسد باید آنها را عوض کرد.

نحوه عوض کردن زغال ها به این صورت است که زغال های تازه را به سر سیم های بالشتک ها لحیم کنید.

کلگی استارت

این قطعه از جنس آلومینیوم خشک ساخته شده است. محل نصب پوسته اصلی اتوماتیک استارت بوده و نگهدارنده شفت آرمیچر است. البته شفت آرمیچر از سمت جلو درون بوشی که بر روی کلگی نصب شده، می‌نشیند.

درپوش انتهای استارت

این قطعه محل قرارگیری زغال‌های مثبت و منفی است. همچنین نگهدارنده شفت آرمیچر از انتهای آن نیز هست. شفت آرمیچر درون بوشی که روی درپوش انتهایی نصب شده، می‌نشیند.

 

 

نشانه های خرابی استارت ماشین

 

انواع استارت خودرو

1.استارت گیربکسی

 این مدل استارت خودرو برای پیشرانه های دارای حجم بالا یا موتورهای برخوردار از تعداد سیلندر بیشتر، در طیف وسیع و گسترده ای مورد استفاده واقع می شود. در این نوع استارت ها، به منظور دستیابی به گشتاور بیشتر ضمن استفاده از چرخ دنده مخصوص، از یک قطعه با عنوان گیربکس استفاده می گردد. از طریق چرخ دنده تعبیه شده فرآیند تبدیل گشتاور به راحتی انجام می شود. در نتیجه علاوه بر جلوگیری از اشغال فضای اضافی به وسیله گیربکس، جریان مصرفی نیز کاهش چشمگیری پیدا می کند.

 2.استارت دنده مارپیچی کشویی

 از نمونه های دیگر استارت ماشین می توان به استارت دنده مارپیچی اشاره نمود. اتومات استارت تعبیه شده در ساختار این مدل در درجه اول برق تولید شده از باتری را به موتور استارت انتقال می دهد. علاوه بر این، استارت دنده کشویی با درگیر کردن دنده فلایویل، موجب روشن شدن پیشرانه خودرو می شود.

3.استارت مدل دنده مارپیچی

در استارت از نوع دنده مارپیچی، غالبا استارت از اتومات به صورت جدا طراحی می شود. گیر کردن دنده استارت در هنگام روشن شدن موتور و به تبع آن، عمل نکردن پیشرانه، یکی از مشکلات رایج و متداول این نوع از استارت های خودرو محسوب می شود.

 

علائم خرابی استارت خودرو

به طور کلی، برای استارت خوردن موتور خودرو فرآیندهای مختلفی مانند ترکیب شدن سوخت و هوا، متراکم شدن هوا و سوخت و ایجاد جرقه با ولتاژ بسیار بالا انجام می شود. با این حال در برخی مواقع به علت بروز مشکل فنی در استارت، فرآیند احتراق خودرو به صورت کامل انجام نمی شود.

در خرابی استارت ماشین عوامل و علل مختلفی تاثیرگذار هستند. خراب یا خالی شدن باتری خودرو، یکی از نشانه های معیوب شدن استارت ماشین محسوب می شود. در برخی مواقع، ایراد پیدا کردن استارت در اثر قطع شدن سوئیچ یا سیم کشی این قطعه بروز پیدا می کند.

قفل شدن موتور، خرابی سیم کشی و اتصالات را می توان از دیگر نشانه های خرابی و مشکل پیدا کردن ااستارت خودرو به حساب آورد. در صورت شکستگی دنده استارت یا چسبیده شدن شاتون ها و یاتاقان های مربوط به میل لنگ، شاهد قفل شدن موتور خواهیم بود. همچنین، تمام شدن زغال استارت،  چسبندگی، جدا شدن اتصالات، گیر کردن زغال ها به علت کثیفی و بروز ایراد در موتور استارت، سایر علائم و نشانه های خرابی این قطعه را شامل می‌شود.

ناگفته نماند که با خراب شدن استارت، روشن شدن پیشرانه خودرو تحت هیچ شرایطی صورت نگرفته و ماشین قادر به حرکت نخواهد بود.

 

نکات تکمیلی

استارت پوسته گیربکس سوار یا انتهای موتور وصل می‌شود و از طریق اتصال چرخ دنده خود استارت با چرخ دنده تعبیه شده روی فلایویل یا چرخ طیار موتور را می‌چرخاند.

در هنگام استارت زدن سلنوئید یا همان اتوماتیک استارت دنده استارت را به سمت دنده فلایویل می‌راند، در داخل اتوماتیک استارت یک کنتاکتور ساده وجود دارد که هم‌زمان با حرکت دنده استارت ولتاژ باتری را به آرمیچر وصل می‌کند؛ بنابراین بلافاصله بعد از قرار گرفتن دنده استارت روی دنده فلایویل استارت می‌چرخد و موتور را می‌چرخاند پس از قطع شدن برق استارت توسط فشار فنر دنده به عقب آمده و ارتباط آن با دنده روی فلایویل قطع می‌شود.

 

خرید استارت خودرو

استارت خودرو تقریبا قطعه ای مصرفی محسوب می‌شود که در صورت خرابی شما به هیچ عنوان نمی‌توانید اتومبیل خود را به حرکت دربیاورید. بدین ترتیب، وجود اختلال در آن شما را ملزم به تعمیر و یا در نهایت تعویض کلی آن می‌کند.

برای خرید استارت خودرو خود می‌توانید با مراجعه به فروشگاه اینترنتی مولتی یدک، بعد از مقایسه برند ها، قیمت ها، و کیفیت ها، بهترین استارت را نسبت به بودجه خود انتخاب کنید. فروشگاه مولتی یدک با دارا بودن تنوع بالای قطعاتی مشتریان بسیاری را در سراسر کشور به خود اختصاص داده است. خدماتی از جمله مشاوره رایگان، درگاه پرداخت ایمن، امکان خرید غیر حضوری و اینترنتی، ارسال درب محل، سلامت فیزیکی و بسته بندی قطعه همگی به مشتریان ارائه می‌شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *