علمی و آموزشی

واترپمپ و نقش آن در خودرو

واترپمپ و نقش آن در خودرو

واترپمپ و نقش آن در خودرو

بر ما روشن است که واتر پمپ یکی از مهمترین و اصلی ترین قطعات خودرو می باشد، از این رو فرسوده شدن یا از کار افتادگی این قطعه خوردوی شما را از حرکت باز می دارد. به همین علت لازم دیده ایم که شما کاربران را به طور کامل و تخصصی با این قطعه آشنا کنیم با ما همراه باشید.

واتر پمپ چیست و چه نقشی در خودرو دارد؟

می دانیم که موتور خودرو دستگاهی است که انرژی حرارتی و شیمیایی موجود در سوخت را به انرژی جنبشی تبدیل می کند، در نتیجه در اثر کار کردن موتور و انفجار های متعدد در آن، گرمای زیادی تولید می شود.

حال اگر نتوانیم این گرما را از موتور دور کنیم گرمای تولید شده باعث خوردگی و ذوب شدن قطعات موتور و توقف آن از حرکت می شود. اما وجود سیستم خنک کاری موتور مانع از این ذوب شدگی و خوردگی می شود.

واتر پمپ چه وظیفه ای دارد ؟

واتر پمپ نیز جزء مهم ترین اجزای سیستم خنک کاری موتور می باشد. به گردش در آوردن آب، در داخل پوسته ی موتور و اطراف سیلندر ها نیز از وظایف واتر پمپ می باشد.

همچنین این قطعه ضدیخ و ضدجوش را به بخش‌های مختلف موتور خودرو می رساند، و مایعات نام برده شده توسط واتر پمپ به رادیاتور بازگردانده می‌شوند.

پس واتر پمپ همواره کمک می‌کند تا خودروی شما در روزهای سرد دچار یخ ‌زدگی نشود و در روزهای گرم هم خنک بماند. در نتیجه اگر واتر پمپ درست عمل کند، خودروی شما در دمایی مناسب و ثابت به کار خود ادامه خواهد داد. حال اگر خرابی واتر پمپ برای خودرویتان پیش بیاید، امکان آسیب ‌دیدن موتور هم بالا می‌رود، به همین علت باید همیشه هوای واتر پمپ اتومبیلتان را داشته باشید.

 

طرز کار واتر پمپ خودرو

این قطعه با پمپاژ آب در اطراف موتور و سیلندرها باعث خنک شدن موتور خودرو می شود و این آب پس از گردش توسط واترپمپ دوباره به رادیاتور باز می گردد. این عمل توسط پره های داخل واتر پمپ انجام می شود. و مکان قرارگیری واترپمپ بر روی سیلندر و کنار تسمه تایم می باشد و بعضا مستقیما به آن متصل می باشد.

در واقع واترپمپ اساسی ترین نقش را در سیستم خنک کننده موتور ایفا می کند.

اجزای واتر پمپ خودرو

قطعات اصلی تشکیل دهنده واتر پمپ عبارتند از : پوسته، فنج، میل شفت، آب پخش کن.

نشانه های خرابی واتر پمپ خودرو

  • ایجاد مشکل در واتر پمپ موجب بروز صدای ناله مانند هنگام رانندگی با سرعت بالا می شود، که نشان از فرسودگی و خرابی واتر پمپ دارد.
  • یکی دیگر از نشانه‌های خراب ‌شدن واتر پمپ این است که بخارهایی از رادیاتور یا موتور خودرو بیرون می‌آید.
  • نشت مایع سبز یا قرمز رنگ نیز یکی از علائم خرابی یا کهنه بودن واتر پمپ می باشد.
  • یکی از دلایل داغ شدن موتور خودرو می‌تواند خرابی واتر پمپ باشد. اگر خودرویی پیشرفته دارید از راه صفحه مانیتور داخلی می‌توانید دمای موتور را بررسی کنید. اگر هم خودرویی بدون این تجهیزات دارید، با دست‌زدن به موتور می‌توانید دمای آن را بررسی کنید.
  • نوسانات دمایی خودرو نیز می تواند از علائم خرابی واتر پمپ باشد اما این علامت فقط نشان‌دهنده خرابی پمپ آب نیست ولی نیاز به بررسی وضعیت واتر پمپ دارد.
  • وجود نقص در واتر پمپ، باعث داغ‌شدن موتور می‌شود. این وضعیت آمپر را بالا می‌برد و چراغ هشدار دمای آب را هم روشن خواهد کرد.
  • اگر کولر خودرویتان نیز درست عمل نمی‌کند، بدانید که باید واتر پمپ خودرو را بررسی کنید.
  • یکی دیگر از نشانه‌های تخریب پمپ آب، شنیدن صدایی شبیه ساییدگی از موتور است.

 

واترپمپ و نقش آن در خودرو

 

زمان تعویض واتر پمپ

پمپ آب یا همان واتر پمپ نیاز به تعویض در مسافت خاصی را ندارد. اما توجه داشته که باید در هر بار رفتن به تعمیرگاه، واتر پمپ خودرویتان نیز بررسی گردد و در صورت مشاهده هر گونه علائم خرابی تعویض شود.

در نظر داشته باشید که پمپ آب را در صورت شکستگی باید تعویض کرد. در بعضی مواقع نیز افراد بنابر احتیاط آن را تعویض می کنند. برای مثال، هنگام تعویض تسمه تایم و یا وقتی که مشکل داغ کردگی ناشی ازپمپ آب وجود داشته باشد این قطعه باید عوض شود.

 

نحوه تشخیص واتر پمپ خراب

برای آن که بتوانید تشخصی دهید واترپمپ شما سالم یا خراب است به این شیوه عمل کنید! واترپمپ و نقش آن در خودرو پولی واتر پمپ را چک کنید. آن را به سمت عقب و جلو ببرید و چنانچه احساس شلی کردید، آن را تعویض کنید.

همچنین می توانید به صدای اولیه موتور پس از روشن نمودن خودرو توجه کنید، معمولا صدای واترپمپ خراب صدایی به صورت ساییدگی است که در صورت شنیدن آن باید حتما در اولین فرصت اقدام به تعویض و تهیه یک واترپمپ نو کنید.

حتما در اطراف واتر پمپ و واشر ها را خوب نگاه کنید و اگر قطرات آب دیدید به وجود نشتی پی ببرید.  همچنین چراغ هشدار مایع خنک کننده را حتما چک کنید. که می تواند دلیلی بر نشت مخزن مایع خنک کننده باشد. همچنین توجه کنید که اگر کولر خودرو به خوبی کار نکند احتمال خراب بودن واترپمپ وجود دارد.

 

عمر مفید واتر پمپ

وقتی صحبت از طول عمر واتر پمپ شود، باید گفت واتر پمپ ها دوام زیادی دارند. اما تعمیرکاران واترپمپ و نقش آن در خودرو باتجربه همواره توصیه می کنند: هر بار که تسمه تایم را تعویض می‌کنید، واتر پمپ را هم عوض کنید زیرا، واتر پمپ به دلیل کار کردن با آب همیشه در خطر زنگ زدگی و پوسیدگی است.

این را نیز بهتر است بدانید واتر پمپ یه همان پمپ آب موتور خودرو را تسمه تایم به طور مستقیم به کار می‌اندازد. یا اینکه در بعضی خودرو ها یک تسمه کمکی که به فولی سر واتر پمپ متصل است و پروانه داخلی آن را می‌چرخاند.

در خودرو های مختلف، عمر این تسمه‌ ها طی کارکرد مسافت تقریبی بین شصت هزار کیلومتر تا نود هزار کیلومتر متغیر است. به این ترتیب، می‌توانید به راحتی طول عمر واتر پمپ خودرو خودتان را حدس بزنید.

 

صدای بد واتر پمپ از چیست؟

واتر پمپ فرسوده و معیوب از خود صدا هایی تولید می کنند. این صدا ها معمولا با گاز دادن خودرو بیشتر یا کمتر می شوند. بهترین روش برای مطمعن شدن از صدا دادن این قطعه، باز کردن آن از روی خودرو و درجا چرخاندن آن است. این گونه به راحتی تست واتر پمپ را انجام داده اید.

صدای واتر پمپ خراب مثل صدای کشیده شدن آهن روی آهن است. این بدان معناست که زمان تعویض واتر پمپ فرا رسیده است. شما کاربران همواره باید در نظر داشته باشید که اگر قطعه به موقع تعویض نشود باعث گیرپاژ کردن قطعه می شود. گیرپاژ کردن به معنی قفل کردن قطعه ی مکانیکی است.

 

نکاتی برای جلوگیری از خرابی واتر پمپ خودرو

با این نکات از خراب شدن واتر پمپ خودرو جلوگیری کنید!

  •  حتما از ضدیخ‌های معتبر و مناسب استفاده کنید، زیرا استفاده از ضدیخ‌های غیراستاندارد، خود موجب خرابی واتر پمپ خواهد شد.
  • هرگز خودروی خود را بدون ضدیخ نگذارید.
  • بازدیدهای دوره‌ای واتر پمپ و اتصالات آن را فراموش نکنید. در این بازدیدها به صدای واتر پمپ دقت کرده و روان بودن آن را بررسی نمایید.
  • به درجه آمپر آب در صفحه پشت آمپر خودرو، همیشه دقت داشته و در صورت بالا رفتن آن، حتما عکس العمل‌های لازم را به خرج دهید.
  • از آب تصفیه شده یا آب جوشیده داخل رادیاتور خودرو بریزید. رسوبات آب می‌تواند در واتر پمپ ته نشین شده و به فرسودگی زودتر از موعد آن منجر شوند.
  • مشکل داغی بیش از حد موتور را سریعا رفع کنید. زیرا به پروانه داخل واترپمپ و آب­بندی موتور آسیب جدی وارد میکند.
  • هنگامی که واترپمپی که با تسمه تایم کار میکند را تعویض میکنید، تسمه تایم را هم همزمان تعویض کنید، مخصوصا زمانی که واترپمپ نشتی داشته باشد. تسمه تایم فرسوده به واترپمپ آسیب میزند. در بیشتر موارد، واترپمپ و تسمه تایم عمر مفید یکسانی دارند و شما میتوانید با تعویض همزمان آنها در پول و وقت خود صرفه جویی کنید.

 

نگهداری از واتر پمپ خودرو

واتر پمپ از مهم‌ترین قطعات پیشرانه خودرو است که وظیفه آن به حرکت درآوردن مداوم آب و ضد یخ در داخل موتور برای جلوگیری از جوش آوردن است. وجود نشتی یا نقص در واتر پمپ باعث آسیب‌های جدی به پیشرانه می‌شود.

یک مالک خودرو باید در نظر داشته باشد که واتر پمپ به مراقبت احتیاج دارد و تشخیص دهد که این قطعه چه زمانی به تعمیر یا تعویض نیاز دارد. وجود لک‌ ضد یخ یا آب در زیر خودرو یا بالا رفتن آمپر آب می‌تواند نشانه‌هایی از زمان تعویض واتر پمپ باشد.

بنابراین اگر به وسیله نقلیه خود توجه داشته باشید و نشانه های نارسایی واترپمپ را به موقع ببینید، میتوانید از صدمات جدی به خودروی خود جلوگیری کنید.

فروشگاه اینترنتی مولتی یدک با ارائه واشر سرسیلندرهای اصلی و شرکتی تمامی خودرو ها با بهترین قیمت آماده خدمت رسانی به شما عزیزان در سراسر ایران می باشد.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *