علمی و آموزشی

کوئل چیست و چه کاربردی دارد؟

کوئل چیست و چه کاربردی دارد؟

کوئل چیست و چه کاربردی دارد؟

وئل یکی از قطعات کاربردی در سیستم برق خودرو است که وظیفه مهمی در برق رسانی و جرقه زنی دارد. در واقع کوئل خودرو برق لازم را برای ایجاد جرقه و احتراق سوخت و هوا فراهم می‌کند. برای آشنایی بیشتر با این قطعه و روش‌های عیب‌یابی آن پیشنهاد می‌کنیم تا انتهای این مقاله از رادار جی پی اس با ما همراه باشید.

 

کوئل خودرو چیست؟

همان‌طور که گفتیم کوئل خودرو (coil) یکی از اجزای سیستم برقی است. وظیفه آن تامین برق برای جرقه زدن و احتراق سوخت و هوا است. کوئل در واقع یک سیم پیچ تقویت کننده است که ولتاژ تولیدی باتری را تقویت می‌کند. زیرا باتری به تنهایی قادر به ایجاد برق کافی برای جرقه زدن نیست.

کوئل ماشین بر اساس القای جریان الکتریکی فعالیت می‌کند. به طوری که برق با ولتاژ پایین را دریافت نموده و آن به برق با ولتاژ بالا تبدیل می‌کند. به این ترتیب برق لازم برای ایجاد جرقه و انفجار سوخت و هوا در محفظه سیلندر فراهم می‌آید.

در گذشته خودروها دارای یک کوئل بودند و زمانی که مشکلی برای این کوئل ایجاد می‌شد، دیگر قطعات موتور نیز از کار می‌افتادند اما امروزه برای حل این مشکل بیش از یک کوئل در ماشین به کار می‌رود. تا اگر یکی از آن‌ها خراب شد، خودرو همچنان قادر به ادامه کار خود باشد. تعداد این کوئل ها در نهایت می‌تواند به تعداد سیلندرها باشد. در واقع به ازای هر سیلندر یک کوئل جداگانه وجود دارد.

 

وظیفه کوئل خودرو چیست؟

اغلب خودروهای احتراق داخلی برای جرقه زنی و ایجاد انفجاد درون سیلندر، به اختلاف پتانسیلی در حدود ۷۰۰۰ تا ۲۵۰۰۰ ولت نیاز دارند. این تفاوت در اختلاف پتاسیل مربوط به شرایط عادی و زمان‌هایی است که شمع‌ها کثیف یا ضعیف شده‌اند. مشکل اینجاست که باتری در خودروهای معمولی برقی در حدود ۱۲ ولت تولید می‌کند. این برق گاها بر اثر طول عمر باتری و یا موارد موثر دیگر می‌تواند کمتر از ۱۲ ولت هم باشد. بنابراین برای به دست آوردن اختلاف پتانسیل لازم جهت ایجاد جرقه، کوئل خودرو مورد استفاده قرار می‌گیرد. کوئل خودرو با دریافت جریان ضعیف برق از باتری، آن را تقویت نموده و ولتاژ مورد نیاز شمع‌ها را تولید می‌کند.

 

ساختار و اجزای کوئل ماشین چگونه است؟

کوئل ماشین برای انجام وظایف خود از اجزای مختلفی تشکیل شده که هر یک از آن‌ها بخشی از وظایف کوئل را برعهده دارند. برای آشنایی با این اجزا و ساختار کوئل ادامه این مطلب را بخوانید:

  1. سیم پیچ اولیه که از جنس مس بوده و حدود ۲۵۰ تا ۳۵۰ حلقه سیم دارد. مقاومت این سیم پیچ در حدود ۳ اهم می‌باشد.
  2. سیم پیچ ثانویه نیز از جنس مس است و سیم پیچ اولیه به دور آن می‌پیچد. این سیم پیچ دارای ۱۵ تا ۳۰ هزار حلقه می‌باشد.
  3. هسته مرکزی از نوعی آلیاژ مخصوص و مقاوم به حرارت (مانند پلاتین) ساخته شده است. در ساختار کوئل خودرو سیم‌پیچ‌های اولیه و ثانویه به دور هسته می‌پیچند.
  4. پایه جرقه زنی نیز یکی از اجزای کوئل است. تعداد این پایه‌ها بسته به تعداد سیلندرهای موتور دارد.
  5. عایق سیم پیچ نیز برای ممانعت از آسیب به سیم پیچ ها در اثر حرارت به کار می‌رود.
  6. بدنه اصلی نیز به عنوان نگه‌دارنده دیگر اجزا بوده و معمولا از جنس آلومینیوم ساخته می‌شود. ضریب انتقال حرارت این بدنه معمولا بالا است.

 

کویل خودرو چطور عمل می‌کند؟

موتور خودرو برای روشن شدن چهار عمل اصلی را انجام می‌دهد. ابتدا هوا را مکش نموده و سپس آن را با سوخت مخلوط و متراکم می‌سازد. سپس شمع‌ها جرقه لازم را برای احتراق مخلوط هوا و سوخت ایجاد می‌کنند. در نهایت نیز مواد حاصل از احتراق، شبیه به دود از اگزوز خارج می‌شوند.

عملکرد کوئل در مرحله احتراق می‌باشد. در واقع پس از این‌که پیستون از پایین به سمت بالا حرکت نموده و مخلوط سوخت و هوا را متراکم نمود، کویل خودرو برق مورد نیاز برای ایجاد جرقه توسط شمع‌ها را فراهم می‌آورد. پس از انفجار، پیستون به سمت پایین حرکت نموده و با حرکت میل لنگ، قدرت لازم برای حرکت ماشین ایجاد می‌شود.

پیش‌تر هم گفتیم برق مورد نیاز برای جرقه زنی توسط کوئل تامین می‌شود. اما سوال اینجاست که کوئل چطور این برق را تهیه می‌کند؟

زمانی که جریان برق از باتری وارد سیم پیچ اولیه کوئل می‌شود، یک جریان القای الکتریکی میان دو سیم پیچ ایجاد شده و ولتاژ برق تا چندین هزار برابر افزایش می‌یابد. در روند این افزایش ولتاژ، برق مستقیم باتری به برق متناوب تبدیل می‌شود. در نتیجه شمع قادر به ایجاد جرقه و احتراق در سیلندر خواهد شد.

کوئل چیست و چه کاربردی دارد؟

انواع کوئل خودرو

کوئل خودرو به بر اساس نوع ساختار خود در دو دسته دارای وایر و بدون وایر تقسیم‌بندی می‌شود. اما پیش از معرفی مدل‌های مختلف کوئل بهتر است با وایر و وظیفه آن آشنا شویم. وایر قطعه‌ای است که وظیفه انتقال برق از کوئل به شمع را بر عهده دارد. این قطعه در خودروهای امروزی کاملا حذف شده تا از هدر رفت انرژی جلوگیری شود. در نتیجه کوئل به صورت مستقیم روی شمع قرار می‌گیرد.

انواع مدل‌های کوئل عبارتند از:

۱. کوئل‌های با وایر

این کوئل ها که در خودروهای کمی قدیمی‌تر کاربرد دارند، به دو دسته تقسیم می‌شوند.

  • کوئل‌های معمولی

کوئل های ساده‌ی استوانه‌ای شکلی هستند که در کنار آنها یک دلکو به کار می‌رود. این کوئل‌ها که وظیفه‌ مرتب کردن جرقه‌ها را دارند، معمولا در خودروهای کاربراتوری یا خودروهای انژکتوری که دارای سیستم دلکو هستند مورد استفاده قرار می‌گیرند. این کوئل ها جرقه‌ها را مرتب می‌کنند.

  • کوئل‌های دوبل

این دسته کوئل ها که معمولا در خودروهای انژکتوری به کار می‌روند جرقه‌زنی را به طور همزمان و به صورت دو به دو در سیلندر های یک و چهار و دو و سه تنظیم می‌کنند.

 

۲. کوئل‌های بدون وایر

این کوئل ها که در خودروهایی با سیستم برق‌رسانی جدیدتر مورد استفاده قرار می‌گیرند نیز به دو دسته تقسیم می‌شوند

  • کوئل‌های کتابی

این کوئل ها ساختاری شبیه به کوئل های دوبل دارند اما بدون وایر استفاده می‌شوند. فرم آن‌ها به دلیل حالت دوبلشان پهن‌تر است و برهمین اساس کتابی نامیده می‌شوند.

  • کوئل‌های قلمی

این نوع کوئل را که قلمی نیز می‌نامند تنها می‌توان در خودروهای پیشرفته‌ی انژکتوری شاهد بود. ولتاژ تولید آن‌ها بسیار بالا است و برای هر سیلندر یکی از آن‌ها استفاده می‌شود.

با توجه به آن‌چه گفته شد کوئل‌های دوبل را هم در نوع بدون وایر و هم با وایر شاهد هستیم که جرقه‌زنی را دو به دو و همزمان تنظیم می‌کنند، اما یکی با کمک وایر و دیگر مستقیم با خود شمع در ارتباط است.

 

علائم و نشانه‌های خرابی کویل خودرو چیست؟

کویل خودرو معمولا از بدنه آلومینیومی ساخته می‌شود تا انتقال‌دهنده خوبی برای گرما و حرارت باشد. با این حال باز هم سوختن این قطعه در اثر فشار جریان برق و گرمای ناشی از آن دور از ذهن نیست.  اما چطور می‌توان متوجه خرابی کوئل شد؟

علائم و نشانه‌های خرابی و سوختن کوئل ماشین عبارتند از:

۱- خروج دود سیاه از اگزوز و استشمام بوی گازوئیل

گاهی از سوی اگزوز بویی شبیه به بوی گازوئیل به مشام می‌رسد. این بو معمولا در اثر خرابی اولیه کوئل بوده و زمانی رخ می‌دهد که سوخت استفاده نشده در سیلندر موتور باقی مانده و به لوله اگزوز برسد. این مشکل در اغلب مواقع با خروج دود سیاه از اگزوز همراه می‌شود. در صورت بی‌توجهی به این مسئله و عدم تعمیر آن، به زودی شاهد هزینه‌های سنگینی برای تعمیر خودرویتان خواهید بود.

۲- افزایش مصرف سوخت

با هر بار جرقه زدن، مقداری سوخت به درون سیلندر مکش می‌شود. اگر کوئل خراب بوده و نتواند برق لازم برای احتراق را ایجاد نماید، این سوخت هدر خواهد رفت. از این رو اگر شاهد افزایش مصرف سوخت ماشینتان هستید، بهتر است در قدم اول از سلامت کوئل خودرو اطمینان کسب نمایید.

۳- ریپ زدن موتور و لرزش ماشین

گاهی خراب شدن کوئل خودرو همراه با لرزش و ریپ زدن ماشین در حالت درجا می‌باشد. این لرزش و کوبش موتور معمولا پس از گاز دادن و به حرکت درآمدن ماشین تا حد زیادی برطرف می‌شود. در چنین مواقعی هنگام استارت زدن صدایی شبیه به سرفه به گوش خواهد رسید. اگر با این علائم مواجه شدید، تا زمان اطمینان از سلامت کویل از روشن کردن ماشین پرهیز کنید. زیرا احتمال آتش گرفتن موتور هم وجود دارد.

۴- حرکت نکردن ماشین

در برخی مواقع خرابی کوئل ماشین موجب حرکت نکردن آن خواهد شد. در این شرایط معمولا جرقه‌های نامنظمی به شمع موتور وارد شده و کوئل قادر به تامین برق کافی نخواهد بود. در نتیجه احتراق به درستی در سیلندر رخ نداده و ماشین قادر به حرکت نخواهد بود.

۵- افت توان موتور

خراب شدن کوئل خودرو می‌تواند باعث افت توان موتور نیز شود. این مسئله در گرو جرقه‌های نامنظم و احتراق ناقص در سیلندر ایجاد می‌شود. به طوری که احساس می‌کنید، موتور توان همیشگی را ندارد.

۶- روشن شدن چراغ چک

معیوب شدن کوئل ماشین می‌تواند دلیلی برای روشن شدن چراغ چک باشد. بنابراین اگر چراغ چک خودرویتان روشن شده و دستگاه دیاگ خطای P0351 را نشان می‌دهد، به معنای معیوب بودن کوئل است.

۷- سخت استارت خوردن ماشین

قطعا استارت نخوردن ماشین و یا سخت استارت خوردن آن می‌تواند ناشی از مشکلات مختلفی باشد. اما یکی از این مشکلات به جرقه نزدن یا جرقه ناقص توسط شمع‌ها باز می‌گردد. اگر کوئل نتواند برق لازم برای جرقه را ایجاد کند و یا همزمانی در ایجاد جرقه‌ها برای سیلندرهای مختلف رخ ندهد، با مشکل سخت استارت خوردن مواجه خواهیم بود.

 

عمر مفید کوئل ماشین چقدر است؟

عمر مفید کویل از جمله اِلمان های است که توجه بسیاری از افراد را به خود جلب کرده است و برای پی بردن به ماهیت آن باید تحقیق جامعی انجام داد، برای مثال مراجعه به اطلاعات ثبت شده بر روی کوئل خریداری شده یکی از راهنمایی های مناسب می باشد.

 

دلایل خرابی کوئل ماشین چیست؟

از جمله دلایلی که موجب خرابی کوئل ماشین می‌شوند، می‌توان به موارد زیر اشاره نمود:

  • اتصال میان سر وایر به بدنه خودرو
  • گرمای زیاد
  • عملکرد ناصحیح باتری خودرو
  • استفاده از کوئل بی کیفیت
  • کثیف بودن فیلتر هوا
  • عدم تعویض به موقع روغن و لنت
  • بی توجهی نسبت به ایرادات برق خودرو
  • برق دزدی در خودرو
  • طول عمر بالای کوئل

 

نحوه عیب‌یابی کوئل خودرو

برای یافتن ایراد کوئل خودرو می‌توان مطابق یکی از روش‌های زیر عمل نمود:

۱- استفاده از دستگاه دیاگ

در صورت سوختن کوئل های دوبل ، چراغ چک ماشین روشن شده و خطای کوئل را نشان می‌دهد. در این مواقع با استفاده از دستگاه دیاگ می‌توان کد خطا را شناسایی نمود. البته در این مواقع ابتدا باید از سالم بودن وایرها اطمینان کسب نمایید. برای این کار در کویل های دارای وایر، ابتدا وایر را به سر شمع گرفته و آن را جلو و عقب ببرید. اگر صدای جرقه شمع را شنیدید، به معنای سالم بودن وایر است. همچنین می‌توانید یک شمع سالم دیگر را به سر وایر زده و آن را بدنه خودرو بگیرید تا جرقه شمع را مشاهده نمایید. توجه داشته باشید که از اتصال مستقیم سر وایر به بدنه جدا پرهیز نمایید. این کار می‌تواند منجر به نیم‌سوز شدن کوئل و ایسیو شود.

۲- استفاده از دستگاه مولتی مولتی متر (اهم متر)

برای تست سلامت کوئل با استفاده از دستگاه مولتی متر، ابتدا باید آن را روی حالت اهم متر قرار دهید. سپس سیم‌های مشکی و قرمز را به سوکت‌های مربوطه روی دستگاه متصل نموده و دو سر دیگر آن را به پایه‌های مدار اولیه و ثانویه کوئل وصل کنید. حال مقدار مقاومت اولیه و ثانویه را اندازه‌گیری نمایید. اگر این مقدار تفاوت زیادی با مقدار مقاومت استاندارد داشته باشد، به معنای معیوب بودن کوئل است. در نتیجه باید آن را تعویض کنید.

 

کویل خودرو از کجا بخریم؟

خرید کوئل خودرو ممکن است دغدغه هر کدام یک از خوانندگانی باشند که در حال مطالعه این مقاله هستند؛ از آنجایی که کیفیت بد در این قطعه به سرعت سبب آسیب به موتور می‌شود باید توجه داشته باشید که مراکز معتبر را برای خرید کوئل با کیفیت انتخاب کنید همچنین موضوع قیمت کوئل خودرو هم از دیگر مواردی است که باید به آن توجه ویژه ای داشته باشید تا در خرید این قطعه دچار ضرر مالی نشوید .

اگر هنوز با این مراکز آشنایی ندارید، پیشنهاد ما به شما مجموعه یدک یار می‌باشد، فروشگاه اینترنتی مولتی یدک با دارا بودن وب سایت خرید اینترنتی و درگاه پرداخت آنلاین در کم ترین زمان ممکن قطعه مورد نظر را به دست شما می‌رساند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *