علمی و آموزشی

هر آنچه باید در مورد واشر سرسیلندر بدانیم

هر آنچه باید در مورد واشر سرسیلندر بدانیم

هر آنچه باید در مورد واشر سرسیلندر بدانیم

واشر سرسیلندر قطعه ایست در موتور خودرو که ما بین سیلندر و سرسیلندر قرار میگیرد و وظیفه آن ایجاد یک آبندی کامل بین سیستم های مختلف روغن رسانی ، آب ، و احتراق موتور می باشد. واشر سرسیلندر واشریست از جنس پنبه نسوز به علاوه فولاد و مس.

این قطعه نقش بسیار مهمی در موتور خودرو دارد. خیلی از رانندگان به مشکل سوختن واشر سرسیلندر خودرو خود خورده اند. اگر به تعمیرگاه ها سر بزنید معمولا خودرو هایی را می بینید که به دلیل سوختن واشر سرسیلندر در آنجا هستند و در حال تعمیر می باشند.

سوختن واشر سرسیلندر به اصطلاح به دفورمه شدن واشر میگویند که این امر موجب از بین رفتن آبندی مابین سیستم های مختلف موتور خودرو میشود. واشر بین بدنه ی موتور و سر سیلندر با ترکیب مواد نسوز و لایه ی مسی مقوای مقاوم در مقابل حرارت و لایه ی فولادی تشکیل شده است

که ضمن یکپارچه کردن سر سیلندر به بدنه ی موتور اجازه می دهد تا گردش روغن و آب بدون امکان مخلوط شدن صورت گیرد و نیز فضای سربسته ی اتاقک احتراق را آب بندی نماید. همچنین با جلوگیری از خروج فشار ناشی از انفجار حرکت پیستون به‌سمت پایین سیلندر را راحت‌تر می‌سازد.

در کنار تمام موارد ذکر شده، هر آنچه باید در مورد واشر سرسیلندر بدانیم ، واشر همچنین از اختلاط روغن سیستم روانکاری موتور و آب خنک‌کننده‌ قطعات نیز جلوگیری می‌کند. بنابراین کیفیت ساخت و مونتاژ واشر سرسیلندر تأثیر مستقیمی در عملکرد موتور و سرسیلندر دارد و سلامت آن‌ها را نیز تضمین می‌کند.

 

جنس واشر سرسیلندر

واشر سرسیلندر نیز مانند دیگر قطعات موتور از جنسی مقاوم به گرما، حرارت بالا و فشار و ضربات زیاد ساخته می‌شود. این قطعه همچنین باید قابلیت انعطاف‌پذیری داشته باشد تا بتواند وظیفه‌ عایق‌بندی موتور و سرسیلندر را به‌خوبی انجام دهد.

بنابراین آن را از ورقه‌ها یا لایه‌های فلز نرم و مواد انعطاف‌پذیر و نسوز می‌سازند. این لایه‌ها در انواع سرسیلندر عموما دارای یکی از ترکیبات زیر هستند که به ترتیب روی هم قرار می‌گیرند:

  • آزبست- مس- فولاد؛
  • واشر نسوز- فولاد؛
  • آلومینیوم – کروم؛
  • مس- واشر مقوایی نسوز یا آزبست- فولاد.

آزبست نیز نوعی پنبه‌ نسوز با توان حرارتی بالاست. البته امروزه از این ماده به‌علت سمی و مضر بودنش برای انسان، در ساخت واشر کمتر استفاده می‌شود. واشرهای آلومینیومی و مسی به‌علت وزن کمتر و انتقال حرارتی بالاتر بر دیگر انواع آن برتری دارند.

واشر دارای سوراخ‌های بزرگ و کوچکی است که تعداد سوراخ‌های بزرگ آن‌ با تعداد سیلندرهای موتور برابر است و تعداد سوراخ‌های کوچکش با مجاری آب و روغن سرسیلندر و بلوک سیلندر. هنگام نصب واشر سرسیلندر این سوراخ‌ها با منافذ موجود در سرسیلندر و بلوک سیلندر کاملا منطبق و هم‌راستا تنظیم می‌شوند.

 

ویژگی‌های یک واشر سرسیلندر خوب

اهمیت واشر سرسیلندر از وظایفی که برعهده دارد مشخص می‌شود. بنابراین باید در انتخاب یک واشر سرسیلندر خوب برای خودرو دقت لازم را داشت تا ضمن اطمینان از طول عمر مفید خود این قطعه نسبت به سلامت سرسیلندر، سیلندرها و دیگر قطعات درگیر با آن نیز مطمئن شویم. ویژگی‌های یک واشر سرسیلندر خوب عبارت است از:

 تراکم‌پذیری

واشر وظیفه‌ پرکردن تمام منافذ و ناصافی‌های بلوک و سرسیلندر را برعهده دارد تا این دو قطعه را کاملا نفوذناپذیر سازد. خصوصیت تراکم‌پذیری واشر سرسیلندر با پیچ کردن سرسیلندر و بلوک به هم کامل می‌شود. واشرهای مسی از این خصوصیت بهتر از باقی انواع این قطعه برخوردار است اما قیمت تمام‌شده‌ آن نیز بالاست.

ضریب حرارتی بالا

واشر به‌دلیل مواجهه با بالاترین حرارت موتور در جوار محفظه‌ احتراق باید از توان حرارتی بالایی برخوردار باشد. همچنین بالا بودن ضریب انتقال حرارت آن نیز از ویژگی‌های مهمش محسوب می‌شود.

مقاومت در برابر فشار

ممکن است قطعات موتور به‌دلایل مختلف دچار انبساطی ناهمگون و پیش‌بینی‌ نشده شوند و فشار بیشتری به واشر وارد آورند. برهمین اساس واشر سرسیلندر خوب مقاومت لازم در برابر همه‌ی این فشارها را دارد.

قیمت مناسب

از آنجا که سوختن واشر سرسیلندر از موارد بسیار رایج در خرابی‌های خودرو است و علاوه بر آن هربار باز شدن سیلندرها، نیاز به تعویض واشر دارد، قیمت این قطعه نیز باید مناسب باشد. چرا که تعویض آن به دفعات زیاد لازم می‌شود.

 

 

هر آنچه باید در مورد واشر سرسیلندر بدانیم

هر آنچه باید در مورد واشر سرسیلندر بدانیم

دلایل سوختن واشر سرسیلندر

واشر سرسیلندر ممکن است دچار معایبی شود که سوختن یا نیم‌سوز شدن آن را در پی داشته باشد. سوختن واشر که اتفاقی رایج در خودروها است نیز عواقب بدی را برای موتور و قطعاتش به دنبال دارد. معایبی که ممکن است منجر به سوختن یا نیم‌سوز شدن واشر سر سیلندر شود عبارتند از:

  • تاب پیدا کردن سرسیلندر
  • ترک‌خوردگی سرسیلندر
  • شل بودن پیچ‌های سرسیلندر
  • گرم شدن بیش از اندازه موتور
  • اشتباه بستن پیچ‌های واشر سرسیلندر و سرسیلندر و عدم تنظیم مناسب آن‌ها.

هریک از این معایب ممکن است به دلایل زیر اتفاق افتد. می‌توان با دقت به این موارد، از خرابی قطعات موتور و واشر جلوگیری کرد:

  • کم‌شدن آب رادیاتور.
  • مسدود شدن مجرای عبور آب در موتور.
  • رسوب کردن یا نقص سیستم خنک کننده و فن، در نتیجه خنک‌نشدن آب رادیاتور.
  • نقص و خرابی ترموستات.
  • نقص در عملکرد واتر پمپ و گردش ناقص و نادرست آب در موتور.
  • تاب خوردن و به هم پیچیدن شلنگ‌های ورودی و خروجی رادیاتور.
  • رانندگی‌های طولانی مدت در ترافیک‌های سنگین و فشار زیاد بر موتور در فصل گرما.

لازم به ذکر است روند سوختن یا نیم‌سوز شدن واشر با داغ شدن آب رادیاتور آغاز می‌شود و سپس حرارت آن و به‌دنبالش حرارت موتور بالا می‌رود. در این زمان نشانگر دمای موتور به خط قرمز رسیده و سوختن واشر آغاز می‌شود.

 

نشانه‌های سوختن واشر سرسیلندر

  • خروج آب از اگزوز
  •  گرم شدن غیر طبیعی موتور
  •  ورود کمپرس در داخل رادیاتور
  • کمی کشش موتور
  • قاطی کردن آب و روغن یا به اصطلاح آب-روغن قاطی کردن خودرو
  • دیر روشن شدن خودرو و بد کار کردن موتور
  • کمی کشش و توان خودرو
  • همچنین در صورتی که موتور خودرو گرم است و بخار از اگزوز خارج شود نشانه مشکل در واشر سرسیلندر است.

 

هر آنچه باید در مورد واشر سرسیلندر بدانیم

 

همچنین از علائم سوختگی و یا نیم‌سوز شدن واشر می‌توان به موارد زیر اشاره کرد. هر آنچه باید در مورد واشر سرسیلندر بدانیم مراجعه به تعمیرگاه و بررسی قطعات درگیر و همچنین سرسیلندر و واشر توصیه می‌شود.

موتور خودرو صبح‌ها دیر روشن می‌شود و پس از روشن شدن، موتور لرزیده و دود سفید از آن خارج می‌شود.

شیلنگ‌های متصل به رادیاتور باد کرده و متورم می‌شوند.

مشاهده روغن داخل مخزن رادیاتور.

کم شدن بی‌دلیل آب رادیاتور، در حالی که سیستم خنک‌کننده سالم است و نشتی ندارد.

شنیدن صدای غیرطبیعی شبیه به شرشر آب از فضای پشت داشبورد.

 

اقدام اولیه بعد از سوختن واشر سرسیلندر

موارد ذکر شده در بالا می‌تواند از نشانه‌های سوختن واشر سرسیلندر باشد پس در صورت مشاهده چنین مواردی حتما به تعمیرگاه مراجعه کرده تا از صرف هزینه‌های سنگین تر جلوگیری کنید.

بر این اساس در صورت مطلع شدن از بروز چنین وضعیتی در موتور خودرویتان از پیمودن ادامه مسیر خودداری کرده و ماشین‌تان را توسط بکسل به تعمیرگاه منتقل کنید. چراکه در صورت بی‌توجهی و یا عدم آگاهی از مشکل پیش آمده ممکن است آسیب جدی تری خودرویتان را تهدید کند و هزینه‌های گزافی را متحمل شوید.

 

ویژگی واشر سرسیلندر اصلی

تراکم پذیری

همانطور که گفته شد واشرها وظیفه درزبندی و آب بندی را دارند. خصوصیت تراکم پذیری این قطعه با پیچ کردن سرسیلندر و بلوک کامل می‌شود. در این موضوع واشرهای مسی بهتر از واشرهای دیگر عمل می‌کنند. البته واشرهای مسی دارای هزینه بسیار بالاتری هستند.

مقاومت در برابر فشار

قطعات موتوری دچار انبساط ناهمگون و پیش بینی نشده می‌شوند و این موضوع باعث می‌شود به واشر فشار وارد شود. به همین دلیل یکی از ویژگی‌های آن میزان مقاومت آن در برابر فشارهای وارد شده می‌باشد.

ضریب حرارتی بالا

با توجه به اینکه این قطعه با بالاترین درجه حرارت موتور مواجه است باید دارای ضریب حرارتی بالا باشد تا دچار دفرمگی نشود و شکل اولیه خود را از دست ندهد.

 

با توجه به اینکه این قطعه در برند و انواع مختلفی وجود دارند بهتر از نمایندگی‌های مجاز و فروشگاه‌های معتبر نسبت به خرید این قطعه اقدام کنید.

مهمترین مسئله ایی که هر آنچه باید در مورد واشر سرسیلندر بدانیم در نظر بگیرید استاندارد بودن و مورد تایید بودن آن از نظر شرکت خودروساز مربوطه ی باشد. در ضمن در زمان خرید قطعه مورد نظر به ضمانت اصالت کالا توجه داشته باشید.

ضمانت اصالت کالا در زمان خرید این معنا را می‌دهد که کالای ارائه شده اصل می‌باشد و در صورتی که وارداتی باشد به صورت قانونی وارد کشور شده است. فروشگاه اینترنتی مولتی یدک با ارائه واشر سرسیلندرهای اصلی و شرکتی تمامی خودرو ها با بهترین قیمت آماده خدمت رسانی به شما عزیزان در سراسر ایران می باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *