علمی و آموزشی

دسته موتور خودرو چیست و کاربردهای آن

دسته موتور خودرو چیست و کاربردهای آن

دسته موتور خودرو چیست و کاربردهای آن

دسته موتور قطعه ای است که موتور را در اتومبیل شما نگه می دارد. این بخش در واقع نقش اساسی در عملکرد خودروی شما دارد، بنابراین اگر شروع به خرابی کند، در نحوه کار وسیله نقلیه خود متوجه علائم نامطلوبی خواهید شد. با افزایش اطلاعات خود در مورد دسته موتور و علائم مربوط به خرابی آن، می توانید از اتومبیل خود در برابر آسیب های احتمالی محافظت کنید.

دسته موتور چیست؟

Engine Mount یا دسته موتور وسیله‌ مهار ارتعاشات و تکان‌ها و ضربات موتور است. در واقع این قطعه که به عبارت کامل‌تر Engine Anchor Mount خوانده می‌شود وظیفه‌ تحمل وزن موتور خودرو را بر عهده دارد. دسته‌ موتور نقش تکیه‌گاه موتور را بازی می‌کند تا موتور به کمک آن با تعادل و ثبات بیشتر وظایف خود را انجام دهد. مجموعه‌ سیستم فنی خودروها را می‌توان به پازلی تشبیه کرد که در کنار هم خودرو را به حرکت در می‌آورند. اما قطعات و تکه‌های این پازل برای ماندن در جای خود و عملکرد بدون استرس نیاز به ثبات و استحکام دارند. بنابراین هر قطعه باید به واسطه‌ قطعات دیگر یا به کمک بست‌های مخصوص به بدنه یا قطعات محکم دیگر چفت شود. موتور نیز به واسطه‌ قطعه‌ای که دسته‌ آن شناخته می‌شود به بدنه‌ خودرو محکم می‌شود. دسته موتور مهم‌ترین و اصلی‌ترین تکیه‌گاه یا به نوعی بست در قطعات خودرو محسوب می‌شود. دسته موتور خودرو چیست و کاربردهای آن را می‌توان اینگونه خلاصه کرد:

۱. تحمل وزن موتور

۲. جذب ارتعاشات ناشی از احتراق مخلوط سوخت و گاز در موتور

۳. پیشگیری از حرکت بیش از حد موتور در اثر نیروهای وارده از جاده

۴. جلوگیری از حرکت شدید موتور در زمان‌های شتاب‌گیری یا ترمز گرفتن

۵. کنترل تکان‌های جانبی موتور خودرو در زمان عبور از دست‌انداز

J42-1001110

وظایف دسته موتور

موتور در اثر ضربه‌های ناشی از رها شدن کلاچ یا درگیر شدن آن و خلاص شدن تایر‌ها به دلیل اتصال به بقیه قسمت ها علاقه زیادی به تکان‌های جانبی پیدا می‌کند تا این انرژی را دفع کند. این تکان‌ها معمولا به شکل گشتاورهای پیچشی هستند. تنها بخشی که می‌توان این گشتاورهای را تحمل کند شاسی خودرو است. اما در صورت محکم شدن کامل بدنه به شاسی، فشار زیادی به شاسی و موتور وارد می‌شود. برای کنترل این فشار، حالتی انعطاف‌پذیر در محل اتصال موتور و شاسی ایجاد می‌شود. در واقع دسته‌ موتور موظف است ضمن ایجاد توازن در دو دسته ارتعاشات وارده به خودرو که ناشی از جاده و عملکرد موتور هستند، فشار وارده به شاسی را نیز کاهش دهد.

 

علائم بروز خرابی در دسته موتور چیست؟

خبر جالب این است که دسته موتور به هیچ وجه به تعمیر و نگهداری نیاز ندارد. خبر بد این است که باید آنها را طی پنج تا هفت سال تعویض کنید. در واقع امکان تعمیر دسته موتور وجود ندارد و باید در صورت بروز هر گونه خرابی آن را به کلی تعویض کنید.

قابل توجه ترین نشانه خرابی دسته موتور، سر و صداهای ناشی از موتور است. این صداها ممکن است به شکل چکاچکا، صدای انفجار و یا صداهای مزاحم دیگر باشند و نتیجه حرکت موتور و ضربه زدن به بدنه ماشین و سایر قسمت های زیر کاپوت است.

همچنین ممکن است احساس کنید که ماشین شما هنگام حرکت در حال لرزش است. حرکت کردن موتور باعث بروز لرزش می شود و در نتیجه راننده و سایر مسافران آن را احساس می کنند.

  • لرزش ها افزایش یافته است

اگر خودروی خود را روشن کنید و توجه داشته باشید که بیشتر از حد معمول سر و صدایی ایجاد می کند و می تواند لرزش بیشتری از حد معمول داشته باشد، این یک علامت اصلی در بروز آسیب یا خرابی در دسته موتور است و ممکن است نیاز به تعویض داشته باشد.

  • سخت استارت می خورد

با استارت زدن ماشین، ممکن است متوجه یک دشواری بیش از حد در روشن شدن موتور ماشین شوید. این یک شاخص معمول در دسته موتور فرسوده یا آسیب دیده است. این کاهش اغلب به یک لرزش ثابت تبدیل می شود.

  • داشتن سواری ناهموار

اغلب، دسته موتوری که نیاز به تعویض دارد می تواند هنگام تعویض دنده ها بر روی گیربکس باعث ایجاد مشکل شود. به دلیل کار دشوارتر موتور در هنگام حرکت با سرعتی بیشتر می توان این پرش ها را نیز مورد توجه قرار داد. اگر خودروی شما به طور معمول احساس حرکت مستقیم و صاف نداشته باشد، اغلب می تواند به دلیل وجود دسته موتور آسیب دیده باشد.

  • ایجاد سر و صدای شدید

دسته موتور فرسوده اغلب می تواند منجر به ایجاد “ضربات” در محیط اطراف موتور شود. این مسئله در نتیجه حرکت بیش از حد و غیر معمول موتور و ایجاد تماس با دیگر اجزای سازنده آن باشد که به نوبه خود می تواند باعث ایجاد صداهای ضربه ای شود که کاملاً قابل توجه هستند.

J42-1001110BA

چرا تعویض دسته موتور بسیار مهم است؟

اگر در صورت خرابی دسته موتور نتوانید برای تعویض آن سریعا اقدام کنید، ممکن است تمام قطعات ماشین شما آسیب ببیند. حرکت و جابجایی یک موتور سنگین در زیر کاپوت، می تواند به سایر اجزای خودرو ضربه بزند. به طور طبیعی، این مسئله همچنین باعث سایش و پارگی غیر منطقی موتور و حرکت آن می شود.

اگر شما متوجه یک مسئله بالقوه در رابطه با دسته موتور خودروی خود شدید اولین چیزی که شما باید انجام دهید ملاقات با یک مکانیک و کارشناس است.

فروشگاه اینترنتی مولتی یدک با ارائه دسته موتور های اصلی و شرکتی تمامی خودرو ها با بهترین قیمت آماده خدمت رسانی به شما عزیزان می باشد.

 

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *